sâmbătă, 7 decembrie 2013

Cum se verifica starea de incarcare a unei baterii auto?

Una din caracteristicile principale ale bateriei auto este capacitatea, exprimata in Ah (amperi/ora). Capacitatea reprezinta cantitatea de curent pe care o poate furniza bateria (fara a fi conectata la un generator de curent - alternator) unui consumator timp de 1 ora. Spre exemplu, o baterie cu o capacitate de 60Ah poate furniza curent unui consumator de 1Ah timp de 60 de ore, sau unui consumator de 6Ah timp de 10 ore s.a.m.d. Capacitatea bateriei poate fi privita, la modul empiric, ca un rezervor, din care se consuma curent (daca bateria nu este conectata la o sursa de curent). Trebuie tinut cont de faptul ca nu intotdeauna o baterie incarcata 100% este intr-o stare de sanatate de 100%. Este posibil, ca din cauza sulfatarii sau din alte cauze, bateria, desi incarcata, sa nu furnizeze la pornire cantitatea necesara de curent (CCA).





Pentru a verifica starea de incarcare a unei baterii auto, se pot folosi urmatoarele metode:

1. Tensiunea la bornele bateriei

Tensiunea la borne se poate masura cu un voltmetru digital si este direct proportionala cu starea de incarcare a bateriei, insa este influentata si de temperatura electrolitului, asa cum arata tabelul de mai jos. Valorile din tabel sunt valabile pentru o baterie plumb-acid, "fara intretinere", cu tehnologie Calciu, sau o baterie de tip AGM.

Temperatura
(grade Celsius)
Starea de incarcare
100%75%50%25%0%
4912,793 V12,563 V12,313 V12,013 V11,773 V
3712,788 V12,558 V12,308 V12,008 V11,768 V
2612,780 V12,550 V12,300 V12,000 V11,760 V
1012,752 V12,522 V12,272 V11,972 V11,732 V
-1212,672 V12,442 V12,192 V11,892 V11,652 V
-1812,646 V12,416 V12,166 V11,866 V11,626 V

2. Densitatea electrolitului din baterie

Aceasta este cea mai precisa metoda de verificare a starii de incarcare a unei baterii. Pentru a masura densitatea electrolitului din fiecare din cele sase celule ale bateriei aveti nevoie de un densimetru (cel mai intalnit instrument de masura pentru densitate) sau de un refractometru (mai precis dar mai putin intalnit). Asa cum arata valorile din tabelul de mai jos, puteti deduce starea de incarcare a bateriei in functie de densitatea electrolitului si de temperatura acestuia:
Temperatura
(grade Celsius)
Starea de incarcare
100%75%50%25%0%
491,249 g/cm31,209 g/cm31,174 g/cm31,139 g/cm31,104 g/cm3
371,257 g/cm31,217 g/cm31,182 g/cm31,147 g/cm31,112 g/cm3
261,265 g/cm31,225 g/cm31,190 g/cm31,155 g/cm31,120 g/cm3
101,277 g/cm31,237 g/cm31,202 g/cm31,167 g/cm31,132 g/cm3
-121,293 g/cm31,253 g/cm31,218 g/cm31,183 g/cm31,148 g/cm3
-181,297 g/cm31,257 g/cm31,222 g/cm31,187 g/cm31,152 g/cm3

3. Ochiul magic

Unele baterii sunt dotate cu un densimetru incorporat, asa numitul "ochi magic". Utilizarea acestuia este foarte simpla si de obicei gasiti indicatii in acest sens printr-o scurta legenda tiparita pe baterie, langa ochiul magic. In general, daca ochiul este verde, bateria este incarcata, daca ochiul este negru bateria este descarcata si trebuie incarcata, iar daca ochiul magic nu arata nici verde nici negru, atunci bateria trebuie inlocuita sau dusa la service.
Aceasta metoda, desi aparent cea mai simpla, nu este intotdeauna foarte precisa, deoarece acel densimetru citeste densitatea electrolitului doar dintr-una din cele sase celule ale bateriei, si anume celula in care este incorporat ochiul magic.

Se strica masina daca pun o baterie mai puternica?

Nu. Demarorul (electromotorul) care invarte motorul si ajuta la pornirea acestuia, foloseste la pornire o cantitate fixa de curent din baterie (exact cat are nevoie). Prin urmare, faptul ca bateria poate furniza o cantitate mai mare de curent nu are niciun efect negativ asupra masinii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu